
CHAPTER 8

Dateline Lagos
Reporting on Nigeria to the World

¨´

In 1976, John Darnton came to Lagos as a correspondent for the 
New York Times.1 This was his fi rst foreign posting. Starry-eyed, the 
young journalist would do feature stories on everyday life and urban 
growth pains: street traffi c, the end of the windy harmattan season, the 
problems of getting a telephone repaired, the infl ux of expatriates, new 
buildings coming up, the old canal between Lagos Island and Ikoyi 
being fi lled in. Then, about a year later, he was arrested, and a little later 
expelled with his family. He continued writing from elsewhere in Africa, 
and later earned a Pulitzer Prize for his reporting from early 1980s 
Poland. At the time of his expulsion, the Nigerian military government 
was evidently disturbed by the intended but failed countercoup that 
resulted in the killing of General Murtala Muhammed, the energetic 
head of state. So it seemed inconvenient to have foreign newspeople 
like Darnton around. The immediate cause of government action may 
have been his interest in the infamous military attack on Fela Kuti’s 
nightlife temple, the Kalakuta Republic.

The coverage of Nigeria by international news media in the late 
twentieth and early twenty-fi rst century has been, let us say, a mixed 
success.2

There have been other star journalists reporting out of Lagos. 
Ryszard Kapuscinski, apparently the only foreign correspondent work-
ing for the national news agency of Communist Poland for a long 
period beginning in the 1960s, acquired world fame for his books on 
the courts of the emperor of Ethiopia and the shah of Iran, and for The 
Soccer War (1990), a wide-ranging book of essays drawing its title from 
the strange armed confl ict between Honduras and El Salvador in 1969. 
He claimed to have witnessed twenty-seven revolutions and coups.

As far as Nigeria is concerned, there is a chapter in The Soccer War 
on an early 1960s election campaign of UPGA, the United Progressive 

This chapter is from Afropolitan Horizons by Ulf Hannerz https://doi.org/10.3167/9781800732506. It is available 
open access under a CC BY-NC-ND 4.0 license thanks to the support of Knowledge Unlatched. Not for resale. 



 Dateline Lagos: Reporting on Nigeria to the World 99

Grand Alliance, a Yoruba-based opposition party. In another book 
of essays, there is Kapuscinski’s (2001: 108–117) account of fi nding 
housing in central Lagos, in an alleyway where his neighbors are 
surprised to fi nd a white gentleman standing in line with their children 
to get to the water pump. A Polish correspondent had much less 
funding for travel, accommodation, and other expenses than Western 
European or American correspondents, so he had to seek carefully for 
a place where he could stay.

Even as it may just about always have been a pleasure to read 
Kapuscinski, his reporting may have tended to be more poetic than 
precise. It is also true that he remained overtly loyal to the party at 
home, while privately less so—as long as the regime lasted, anyway. 
That meant that, after 1989, he had a past to deal with, and, in the 
intellectual and political upheavals of post-Communist Poland, 
commentary on Kapuscinski continued after his death in 2007.3

Much of the time, however, international news reporting on Nigeria 
has been based elsewhere, done from a distance or by way of brief 
visits. I learned some more about this in the late 1990s and early 2000s 
as I engaged in a study of the work and life of foreign correspondents, 
and had Africa reporting as one of my central interests. The main 
site for this part of my study was in Johannesburg, South Africa. In 
Richmond, a small suburban enclave a little to the west of central 
Johannesburg, there were two buildings a couple of minutes apart 
from one another, where a great many of the foreign news media 
organizations in Johannesburg had their offi ces. In one of them I found 
the Associated Press, CNN, the Los Angeles Times, Newsweek and some 
others; in the other, rather larger building, there were around twenty-
fi ve to thirty media or media-related offi ces. From those two buildings 
in Richmond, a very considerable proportion of news out of Africa 
spread over the world. Many of the news organizations had one “Africa 
correspondent,” in principle responsible for covering some forty-fi ve 
countries south of the Sahara. Johannesburg was a logical location 
for the purpose. It was the main city of what for economic and other 
reasons seemed to be the most important country of the continent. 
Even if it was far to the south, it had reasonably good air connections, 
while regular traffi c between African countries was otherwise defi cient. 
Johannesburg could also offer comfortable living conditions, not least 
for those correspondents who had brought their families.

The journalists—whether print, radio, or television people—would 
certainly travel out of there to other parts of Africa on reporting 
business. But, as such trips were likely to be expensive, their head 
offi ces, wherever they were in the world (mostly Europe and North 
America), would tend to limit them. The editors and management 

This open access edition has been made available under a CC BY-NC-ND 4.0 license thanks to 
the support of Knowledge Unlatched. https://doi.org/10.3167/9781800732506. Not for resale. 



100 Afropolitan Horizons

might see the coverage of “hard news” as inevitable, but tended to be 
unenthusiastic about softer feature stories of various kinds. “Hard 
news,” however, tended to be bad news: about coups, civil wars, 
epidemics, natural disasters. And so the outside world was offered a 
somber view of what happened on the continent. “Afro-Pessimism” 
became a 1990s word. Not that the continent was without problems, 
but one might ask if the economics of the international news business 
did not contribute to generating such outside understandings.4

Hard, bad news, of course, would tend to be complemented by 
stories about wildlife. Distant audiences seemed forever interested in 
elephants and chimpanzees, and giraffes look good in pictures. But 
this would favor the east and south of the continent, rather than the 
west.

There is a parody of quick news media travel in Chibundu Onuzo’s 
Welcome to Lagos (2017), describing a British talk show star’s journey 
to Lagos, fl ying fi rst class alone, with his technicians and makeup 
artist further back in the plane. He was to interview a Nigerian ex-
minister about a corruption scandal transforming into something like 
a Robin Hood tale (see chapter 5); knowing very little about Nigeria, 
he nevertheless had expertise in talking to people.

While in Johannesburg, I was curious about what those roving 
correspondents could tell me about their experiences in reporting on 
Nigeria. In fact there was not so much of it. Under the dictatorship 
of General Abacha, the tendency was to think that the fewer foreign 
journalists were around, the better—thus, not to let so many of them 
into the country. Some made their entry on tourist visas, but many 
would hold this unprofessional, as well as dangerous. The Africa 
correspondent for the Guardian at the time, Chris McGreal, described 
how he had fl own into the country shortly after the execution of Ken 
Saro-Wiwa, writer/environmentalist/politician, an event which did call 
for international attention (see chapter 18). Somehow nobody had 
checked whether he was really accredited, so he even made his way 
into an offi cial dinner where Abacha was making a speech, and went 
on to Ogoniland, Saro-Wiwa’s homeland in the southeast. And there 
the state governor had wondered why so few foreign journalists came 
to see him—apparently unaware that mostly they were not allowed 
into the country. To McGreal, this was all an intriguing mixture of 
despotism and ineffi ciency.

A little later, on the other hand, international news media people 
clearly fl ocked to Nigeria, and this could have unexpected conse-
quences. It was toward the end of the 1990s, as I was engaged in my study 
of the foreign correspondents, but at home in Stockholm, and watching 

This open access edition has been made available under a CC BY-NC-ND 4.0 license thanks to 
the support of Knowledge Unlatched. https://doi.org/10.3167/9781800732506. Not for resale. 



 Dateline Lagos: Reporting on Nigeria to the World 101

the evening news on CNN International. Then suddenly something 
unexpected came up. Catherine Bond, an Africa correspondent usually 
stationed in Nairobi, was on the screen reporting from Kafanchan! 
Then in a day or two, the New York Times also reported from my 
Nigerian town.

The emir of Jemaa, Hausa traditional ruler of the area where Kafan-
chan is located, had died, aged 95—I suspect that his age was really 
somewhat uncertain and approximate. In fact, his rule had been shaky. 
His dynasty had arrived in the early nineteenth century as an outlier of 
the Fulani-Hausa Muslim jihad led by Usuman dan Fodio. It exacted 
tribute from the local farming populations and took some of their 
members as slaves. The system of indirect rule introduced by Lord 
Lugard actually strengthened the power of the Jemaa emirate, as it now 
also had British support. But then these local ethnic groups in large 
part adopted Christianity as both an ideology and an organizational 
resource in resisting Muslim domination, and, by the 1990s, they were 
certainly expecting that when the old emir died, that would be the end 
of the emirate. Yet now, suddenly, it was announced that his son would 
succeed him in the offi ce. Locals rose in violent protest. The emir’s 
palace had been set afi re, and the new emir had fl ed. The uprising had 
caused a number of deaths.

This could indeed seem like something worth reporting on, but I 
suspected that the international news attention to Kafanchan was a 
case of serendipity. After the long period of dictatorship under General 
Abacha (who had recently died under mysterious circumstances), 
Nigeria was returning to civilian rule. And the newly elected president 
was just taking up offi ce, so members of the world news media gathered 
for the event in Abuja. Then, as one of its last actions, the departing 
military junta had decided to let the Jemaa emirate continue in power. 
At least some of the media people heard of the resulting unrest, a few 
hours’ drive away, and hurried over there. I doubt that either CNN or 
the New York Times have reported from Kafanchan since then.

Then for some time there was Boko Haram (trans. “Ban Western 
education”), and especially its kidnapping of a few hundred teenage 
girls from a boarding school in Chibok—“the Chibok girls,” drawing the 
attention of the world to Nigeria. The Bring Back Our Girls campaign 
had the support of First Lady Michelle Obama, as well as Nobel Peace 
Prize laureate Malala Yousafzai.

But again, some of the reporting was by Africa correspondents in 
Johannesburg. Other newscasts were from Lagos, in the southwest 
corner of Nigeria, about what was happening in the northeast (particu-
larly in the state of Borno). It irritated me repeatedly that on radio 

This open access edition has been made available under a CC BY-NC-ND 4.0 license thanks to 
the support of Knowledge Unlatched. https://doi.org/10.3167/9781800732506. Not for resale. 



102 Afropolitan Horizons

and television, there were all those references to Maiduguri—not 
Maiduguri. One might think that was a minor nuisance, the reaction 
only pedantry on my part, but it suggested that the reporters had not 
spoken to anybody with local knowledge. They relied entirely, it seems, 
on written sources on the web, which taught them nothing about 
pronunciation.

After some years, fi nally, came the small book The Chibok Girls by 
Helon Habila (2017). Habila’s probably best-known, acclaimed novel, 
Oil on Water (2011), is a tale of the troubled Niger Delta, with the oil 
industry and government troops on one side and local armed rebels 
on the other.5 It is the lively story of the presumed kidnapping of the 
wife of a British oilman, as seen through the eyes of a young Nigerian 
reporter trying to cover that story. So this was journalism in fi ction, 
dateline Port Harcourt, on violence in the southeast of the country. 
The Chibok Girls was nonfi ction journalism in the violent northeast, 
dateline Maiduguri.

Habila’s reporting on Boko Haram could draw on the fact that he 
knew the area. He was a member of the small Tangale ethnic group, 
the son of a Christian preacher, and had his childhood in the city of 
Gombe, not very far from Chibok. Gombe was the capital of a Muslim 
emirate, so Habila grew up surrounded by Muslims. But it was also 
in the border area of what has been known, in politico-cultural terms, 
as the Middle Belt of Nigeria, in large part Christian and opposed 
to the Muslim domination of that North, of which it was somehow 
also a part. (In fact, Kafanchan and its surroundings, a considerable 
distance away, shared much of the same nineteenth- and twentieth-
century history.) So Helon Habila understood Chibok, which was 
another Christian enclave in the North, and could portray both it and 
Maiduguri insightfully, as well as colorfully. In Maiduguri, he could 
talk in Hausa to his taxi chauffeur, member of a trade that is often 
a fi rst source of information to fl y-in foreign correspondents; but he 
could even detect the Kanuri accent. The Kanuri are the largest ethnic 
group in Borno State. Habila discovered, too, that the view of the 
problems of modernity held by this driver were not so different from 
that of Boko Haram.6

He could also talk to some of those Chibok girls who had escaped, in 
Chibok. They remembered that their Boko Haram captors had called 
them infi dels and prostitutes. Now they wanted to go to the university 
and become doctors.

Helon Habila, of course, was not quite a “foreign correspondent.” 
The Gombe childhood clearly helped his entry into the Boko Haram 

This open access edition has been made available under a CC BY-NC-ND 4.0 license thanks to 
the support of Knowledge Unlatched. https://doi.org/10.3167/9781800732506. Not for resale. 



 Dateline Lagos: Reporting on Nigeria to the World 103

world and its local counterworld. However, when he published his 
report, he was an associate professor of creative writing at George 
Mason University in suburban Virginia, outside Washington, DC. 

Notes

 1. I draw for this paragraph on the Wikipedia article on John Darnton, and on 
two of his New York Times articles (Darnton 1976, 1977). In chapter 9 we 
turn to a novel by his wife, Nina Darnton, drawing on her Lagos experience. 
The prominent (and anthropologically inspired) historian Robert Darnton, 
specialist on French cultural history, is John Darnton’s brother. Later on, 
it seems to have been another New York Times correspondent, Norimitsu 
Onishi (2002), who coined the term “Nollywood” for what was to become 
one of the world’s largest movie industries. It was also Onishi (1999) who 
reported from Kafanchan, in an article referred to later in this chapter.

 2. One of the most successful reports on Nigeria, a long step away from day-
to-day coverage, is Karl Maier’s This House Has Fallen (2000)—the title 
is a quote from Chinua Achebe—appearing after the end of the diffi cult 
1990s and the Sani Abacha regime. Maier was Africa correspondent of the 
Independent, the London newspaper. Kafanchan and its surroundings are 
briefl y portrayed in the book as well.

 3. A review of Kapuscinski’s life and work by his friend Artur Domoslawski 
(2012) itself became a bestseller, and earned an English Pen award.

 4. Some twenty years later, international reporting would seem not so 
entirely Afro-Pessimist. Dayo Olopade, Nigerian-American journalist with 
three degrees from Yale University and a record of reporting to a variety 
of American newspapers and journals, has a hopeful book describing her 
beat (including Nigeria): The Bright Continent (2015).

 5. In a later novel, Travellers (2019), Habila takes his readers to Europe and 
tells of encounters among refugees, exiles, students, artists, and others of 
varying African backgrounds, in Berlin, Basel, London, etc. Nigeria and 
Nigerian identities appear marginally here, although at the end a refugee 
with a particularly dismal path through life reminisces in a written note 
about his experience of a terrorist movement, which is obviously Boko 
Haram.

 6. On Boko Haram and the Chibok girls, there is also a book by Isha Sesay 
(2019), sometime CNN reporter of Sierra Leonean background. And 
there is Edna O’Brien’s novel Girl (2019), the fi rst-person narrative of a 
young female, captured and prematurely forced into motherhood and 
adulthood, then escaping and fi nding a new life with her baby daughter; 
a book remarkably based on fi eld studies in Nigeria by the author, then 
in her late eighties. While she may not have been in the Boko Haram 
heartlands, the acknowledgments at the end of the book show that she 
has been to Abuja and to Jos, and to Fulani camps in Kaduna State. She 
had found informants as well in the Nigerian Houses of Praise scattered 

This open access edition has been made available under a CC BY-NC-ND 4.0 license thanks to 
the support of Knowledge Unlatched. https://doi.org/10.3167/9781800732506. Not for resale. 



104 Afropolitan Horizons

through London. In fact, the term “Boko Haram” appears nowhere in the 
text, where the movement is referred to only as “the jihadis.” But in the 
acknowledgments and on the front cover fl ap, the Boko Haram reference 
is explicit.

References

Darnton, John. 1976. “Winds Gone, Rains Due, an Unsettled Mood Hangs over 
Lagos.” New York Times, 17 April.

———. 1977. “Nigeria Arrests, Then Expels the Times’s West Africa Corre-
spondent.” New York Times, 14 March.

Domoslawski, Artur. 2012. Ryszard Kapuscinski: A Life. London: Verso.
Habila, Helon. 2011. Oil on Water. London: Penguin.
———. 2017. The Chibok Girls. London: Penguin.
———. 2019. Travellers. New York: Norton.
Hannerz, Ulf. 2004. Foreign News. Chicago: University of Chicago Press.
Kapuscinski, Ryszard. 1987. Another Day of Life. New York: Harcourt Brace 

Jovanovich.
———. 1990. The Soccer War. London: Granta.
———. 2001. The Shadow of the Sun. New York: Knopf.
Maier, Karl. 2000. This House Has Fallen. New York: Public Affairs Press.
O’Brien, Edna. 2019. Girl. London: Faber and Faber.
Olopade, Dayo. 2015. The Bright Continent. Boston: Houghton Miffl in Harcourt.
Onishi, Norimitsu. 1999. “New Leaders Face a Violent and Splintered Nigeria.” 

New York Times, 10 June.
———. 2002. “Step Aside, L.A. and Bombay, for Nollywood.” New York Times, 

16 September.
Onuzo, Chibundu. 2017. Welcome to Lagos. London: Faber and Faber.
Sesay, Isha. 2019. Beneath the Tamarind Tree. New York: HarperCollins.

This open access edition has been made available under a CC BY-NC-ND 4.0 license thanks to 
the support of Knowledge Unlatched. https://doi.org/10.3167/9781800732506. Not for resale. 




